hom meid

hom meid

vineri, 15 octombrie 2010

Etichete : Pivnitele Podgoreanu - recolta 1942



     In plin razboi mondial stimabilul Costache S. Chiriac, era un prosper negutator de vinuri in Braila. Cu doar un an inainte de fatidicul 23 august, ofiterii romani si germani, degustau o grasa, o feteasca, un negru vartos sau un aligote. Burghezia nemobilizata  si elevii se multumeau cu un vin tip standard sau un alb mai superior, in timp ce clasa muncitoare ravnea la o tuica de prune. Putinii tarani rataciti prin pietele orasului mai apucau o spuma de drojdie (distilatul obtinut din drojdia ramasa pe fundul butoiului).
     Nici gospodinele nu au fost uitate, otetul superior provenea de la "Prima Fabrica Romana de Otet Natural din Vin" si era de gasit si in Bucuresti pe soseaua Mihai Bravu.
     Ce i-a rezervat urmatorii ani acestui harnic podgorean, e un mister !
     Poate ne ajuta prosperul blogger George Mitea, cu o incursiune in arhivele urbei sale. :)

17 comentarii:

  1. Daca au ajuns sa te preia pana si astia de la HotNews.ro inseamna ca incepi sa ai un blog valabil:)

    http://life.hotnews.ro/stiri-fun-7947277-istoria-vinului-pivnitele-podgoreanu-productia-din-1942.htm

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa spuneti multzam bre ... va fac trafic, va scot din anonimat ! :))

    RăspundețiȘtergere
  3. unde ai gasit etichetele? sunt geniale :))

    RăspundețiȘtergere
  4. daca te intereseaza sunt la pretul de 20 de lei tot setul (intr-o stare foarte buna).

    RăspundețiȘtergere
  5. ... la un anticariat in capitala.

    RăspundețiȘtergere
  6. ma intereseaza, as vrea sa le cumpar. cum fac?

    RăspundețiȘtergere
  7. Costache Chiriac a fost fratele mai mic al bunicului meu după tată, sau unchiul tatălui meu. Lui Costache i se mai spunea Podgoreanu Mare, în timp ce Radu Chiriac, alt frate, mai mic, al bunicului, era poreclit Podgoreanu Mic.
    Bietul unchiu' Costache, cum îi spunea tata, n-a mai trăit prea mult după recolta asta din '42. În 1945 l-au luat la întrebări comuniștii și l-au închis. Am înțeles că a primit apă, paie și bătaie și a ieșit din închisoare numai cu picioarele înainte. Cam asta e tot ce știu deocamdată despre el. Mai am trei unchi în viață, pe care-i mai pot întreba detalii, dacă doriți. Ce vă mai pot spune acum este că o bună parte din recoltă provenea din satul de baștină, Bordeștii de Jos - jud. Vrancea. Moș Costache lua producția și o vinifica acolo, la Brăila. Probabil, la câtă desfacere avea, o mai fi cumpărat poamă și de prin alte localități.
    Vă felicit călduros pentru articol și vă mulțumesc pentru poze. Le-am listat și i-am făcut o frumoasă surpriză unuia din unchii de care v-am vorbit. Desigur, vă puteți imagina și zâmbetul de pe fața mea, când am dat cu ochii de așa ceva. :) Încă o dată, mulțumirile mele.
    Cu cele mai bune gânduri,
    Sorin Chiriac

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de informatii si de gandurile bune. Astept cu interes si alte detalii legate de ”mos” Costache, poate gasiti si ceva poze din perioada de podgorean sa le publicam !
      Toate cele bune !

      Ștergere
    2. Bună ziua și La Mulți Ani!
      Am văzut între timp și o poză a lui cu familia. Am aflat că era de fapt și nașul tatălui meu, nu numai unchi. O să fac o vizită unchiului meu (cel cu fotografia văzută) zilele astea, să fac rost de imagini și povești. Promit.
      Cu stimă,
      Sorin Chiriac

      Ștergere
    3. Va astept cu pozele si cu povestile promise ! :)

      Ștergere
    4. Da, îmi cer scuze, a durat ceva, că nu găseam poza. :)
      Acum o am, digitalizată, mai trebuie să împrospătez poveștile și revin cu plăcere.
      Cu stimă,
      Sorin Chiriac

      Ștergere
    5. Îmi puteți da o adresă de e-mail?

      Sorin Chiriac

      Ștergere
  8. Am achizitionat recent 20 de etichete Podgoreanu. Un set are 10 etichete: Spuma de drojdie, Tuica de Prune, Vin tip Standard, Alb Superior, Feteasca, Muscat Ottonel, Aligote,Grasa, Negru Vartos, Otet din Vin (taria 6 si 9 grade). Etichetele sunt in culori diferite, inscriptionate 1942 si sunt in stare exceptionala!
    Eu sunt dintr-o localitate la 20 km de Bordesti, sunt un iubitor de vin si o sa la inramez. "Cine bea vin, bea geniu"-Baudelaire.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tot pentru inramat le-am luat si eu. Da, starea in care au fost pastrata e exceptionala ! Cine face un vin bun si cine apreciaza un vin bun, il va intelege pe Baudelaire !

      Ștergere
  9. Salut
    Sunt din Bordesti si pot spune ca sunt si o ruda indepartata a subiectului in cauza,deasemeni cred ca Sorin isi aminteste de copilaria de la Bordesti,pe care citeva le-am petrecut impreuna.Eu mai stiu cite ceva de la dom.profesor Stelian Chiriac cu care am contact ceva mai des.Despre subiectul tratat aici sunt foarte interesat deoarece ,eu am inceput aceeasi activitate ca a celui ce a fost Costache Chiriac si fara sa am pretentia de a ma compara cu el incerc sa duc mai departe ceea ce a reusit sa faca cunoscut el cu vinul lui.Te salut Sorin si sper sa ne si vedem cit de curind.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, Mihai. Cum să nu-mi amintesc? Erai asul așilor la fotbal. A fost minunată copilăria iar vacanțele cu vizite la Bordești au și vor avea întotdeauna un loc special în sufletul meu. Mi-e dor de voi toți. Felicitări pentru inițiativă, sper să devii măcar la fel de prosper cum a fost unchiul Costache. Totul se rezolvă, cu ceva muncă și ambiție. Lumea apreciază vinul de calitate. Deci... :)

      Ștergere
  10. Buna ziua, as dori sa achizitionez niste etichete daca mai sunt disponibile, multumesc

    RăspundețiȘtergere